In de Japanse Grand Prix bereikt David Alonso een nieuwe mijlpaal met de Moto3-wereldtitel. Hij is ook de eerste wereldkampioen ooit van een Chinese constructeur.
In het begin van seizoen 2024 leidde David Alonso vier van de vijf dagen van het voorseizoen en liet hij het script dat de categorie dit jaar zou volgen al op papier staan. De overwinning in Qatar kwam niet als een verrassing; de overwinning in Amerika was een positief punt. De overwinningen in Frankrijk, Barcelona en Italië waren een boodschap aan de buitenwereld: hij was niet van plan om opties te geven. Aan niemand.
Met drie rivalen die aan elkaar gewaagd waren, drie rijders die punten van elkaar afsnoepten, werd Alonso's voorsprong beetje bij beetje groter. De klap op de tafel in Duitsland, na het raken van de grond op vrijdag, was weer een belangrijke stap op die weg. Het gevoel van superioriteit dat de Colombiaan uitstraalde, met zes overwinningen in negen races, begon geruchten op te wekken over de vraag of hij Joan Mir's 10 Moto3-overwinningen in 2017 of Valentino Rossi's 11 overwinningen in de lichtgewichtklasse in 1997 zou kunnen overtreffen.De lange gezichten na de tweede plaats in Groot-Brittannië maakten weer plaats voor vreugde met de triomf in Oostenrijk. Een nieuwe overwinning in Misano maakte een einde aan de twijfels van Aragon en San Marino en stelde hem in staat om opnieuw afstand te nemen van zijn drie rivalen, die al richting de titel schoten en hen dwongen om hun doelstellingen tot het einde van het jaar te gaan heroverwegen. In Indonesië ging hij van de grond, op vrijdag, naar de hemel, op zondag. En nu in Japan, waar hij afhankelijk van zichzelf aankwam om de titel binnen te halen met nog vier races te gaan, heeft hij de titel behaald zoals kampioenen dat graag doen, met een overwinning.
Het is een lange weg geweest om de Moto3-titel te behalen en hij heeft die met veel mensen gedeeld. Velen van hen hebben zelfs met hem op het podium gestaan: Jorge, Nico, Mauri, Barabba, Óscar, Roger, Majo, Giagi, Paolo en Vicente. Zonder hen, en vele anderen, zou je deze tekst niet lezen en zou hij in Japan niet de zevende wereldtitel in de lichte categorie hebben gevierd voor een master 125 / Moto3 team, het CFMOTO Aspar Team.
Artigas (2003) scoorde een podium bij zijn eerste Grand Prix-optreden in Valencia in 2019, nadat hij zich eerder al in de top drie van de Red Bull MotoGP Rookies Cup had geplaatst.